“The Key to Successful International Entrepreneurship’ een mooi voorbeeld van Erasmus+ project
Hoogeveen – Ambassadeurs van Tsjechië en Slowakije, Roman Bužek en Jana Reinisová, brachten maandag 18 januari een bezoek aan het Alfa-college in Hoogeveen.
Op de school voor middelbaar beroepsonderwijs werd het Erasmus+ project ‘The Key to Successful International Entrepreneurship’ gepresenteerd aan lokale bedrijven die internationale mogelijkheden zien in Tsjechië en Slowakije. Alfa-college Hoogeveen, gemeente Hoogeveen en de Kamer van Koophandel werken vanuit Triple O (onderwijs, overheid en ondernemers) nauw samen aan dit tweejarig Erasmus+ project.
Zo’n 20 tweedejaarsstudenten Business International en Business Leisure & Hospitality gaan voor geïnteresseerde ondernemers uit de regio de internationale markt in deze landen verkennen en exportmogelijkheden in de toerisme en handel onderzoeken middels een Export Marketingplan.
Internationalisering en onderwijs
De bijeenkomst gaf de ondernemers uit de regio handvatten die aansluiten bij hun eigen ideeën. Er waren inspirerende presentaties van de ambassadeurs. Ze vertelden onder andere over de cultuurverschillen, het economische klimaat en toerisme. Regiodirecteur van het Alfa-college, Jan Berend van der Wijk, vertelde over het belang van internationalisering in het onderwijs en de verschillende samenwerkingsverbanden, waaronder die van Vietnam. Marinke de Jong, docent Internationalisering en projectleider vertelde: “Onze studenten krijgen met dit project een goed beeld van het toekomstig beroep. Er wordt ook echt iets met de onderzoeksresultaten gedaan en dat is voor de studenten extra motiverend. De studenten krijgen workshops in het Engels van onder anderen de Kamer van Koophandel en communiceren het gehele project in het Engels. Daar steken ze veel van op.”
Het project lijkt nu al een succes! Zo’n tien bedrijven waaronder TVM en JOBO gaven aan geïnteresseerd te zijn. De studenten maken met dit project kennis met de internationale markt en gaan ook daadwerkelijk naar de landen en de internationale bedrijven toe. Ze zijn dan ook ontzettend enthousiast. Een student internationale handel geeft aan: “ik wist niet dat kennis hebben van de culturele verschillen zo belangrijk is als je in het buitenland zakendoet!”. Vanuit Slowakije en Tsjechië nemen ook 40 studenten deel aan dit Eramus+ project. Momenteel hebben de studenten al contact met elkaar via Facebook en volgen er Skypegesprekken om elkaar te ondersteunen in het onderzoek. In april komen studenten uit Tsjechië en Slowakije naar Nederland. Voor de komende anderhalf jaar staan er meerdere uitwisselingen gepland tussen de studenten en de scholen.
Erasmus project
Het project ‘The Key to Successful International Entrepreurship’ is mede mogelijk gemaakt door Europese subsidieprogramma Erasmus+. Het doel van het subsidieprogramma is om onder andere onderwijs in heel Europa te moderniseren en wordt ‘een leven lang leren’ gestimuleerd. Het idee voor dit project is vanuit een kleinschalige marktonderzoek in de partnerstad van Hoogeveen, Martin (Slowakije). De plaatselijke handelsschool van Martin is ook geïnteresseerd geraakt om met studenten internationaal marktonderzoek te verrichten. Ook het principe om hierbij lokale overheid en bedrijven bij te betrekken wilde de school implementeren. Een derde partner werd gezocht en gevonden in Jicin (Tsjechië).