HOOGEVEEN – Een delegatie van de fractie Gemeentebelangen was maandavond te gast bij de Drentse Praam. Ze werden ontvangen door een aantal leden van het stichtingsbestuur. Allereerst werd de verzameling scheepsattributen getoond.

De stichting legt een collectie aan voor haar toekomstig scheepvaartcentrum. Albert Wolting schetste een beeld van de ontwikkeling van de scheepvaart in Hoogeveen. Met behulp van een PowerPoint presentatie kregen de fractieleden een beeld van de verschillende soorten schepen die vroeger werden gebruikt voor de turfvaart en de aan- en afvoer van goederen. De scheepvaart was belangrijk voor Hoogeveen.

YouTube:  Melkvaarder Marten de Vries in 1956 met de praam door de Knypster vaart

Veel schippers hadden Hoogeveen als thuishaven. Ook leverde het veel werkgelegenheid voor de bevolking op scheepswerven en toeleveringsbedrijven. Aan al die bedrijvigheid is een einde gekomen. De vrachtwagen nam het vervoer van de kleine schepen deels over.

In 1965 sloot de laatste scheepswerf. Het vervoer over water naar Hoogeveen liep verder terug. Nu vaart er nog één binnenvaartschip wekelijks met grind. Zo nu en dan wordt er per schip betonijzer aangevoerd.

De Drentse Praam wil een historisch scheepvaartcentrum realiseren in Hoogeveen. Het plan is een scheeptimmerwerf bouwen waar houten pramen worden gebouwd. Er zijn plannen voor kindvriendelijke attracties die aansluiten bij het streven van Hoogeveen de meest kindvriendelijke stad van Nederland te worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.