Hoogeveen – Gistermorgen ging de actie, Verkiezing “Schoonste Winkelgebied” van start een initiatief van Nederland Schoon. 

Kees Raven van de Stichting Centrum Management Hoogeveen, en wethouder Jan Steenbergen, gaven het voorbeeld voor de actie, door een uitgestrooid zak met restafval te sorteren en in de juiste kliko te deponeren.

schoonste Winkelgebied-met-middenstanders (1)-1 Samen met horecaondernemers, winkeliers en uiteraard inwoners (en bezoekers) zet de gemeente zich in voor een schoon winkelcentrum. Zwerfafval staat niet alleen slordig en vies, maar kan ook een onveilig gevoel geven. Uit onderzoek blijkt bovendien dat een schoon stadscentrum meer bezoekers trekt én ze langer laat winkelen.

Wethouder Jan Steenbergen: “Met onze eerste deelname aan de jaarlijkse verkiezing “Schoonste Winkelgebied” van Nederland Schoon willen we niet proberen om deze prijs te winnen, maar willen we hiermee de komende maanden ook extra aandacht vragen voor het voorkomen en opruimen van zwerfafval.

Deelnemende winkeliers en horecaondernemers laten met een opvallende sticker op hun (etalage)ruit zien dat ze meedoen aan de campagne. Elke dag doen zij actief mee aan de campagne door de openbare ruimte rondom hun winkel schoon te houden. Daarnaast worden op bepaalde plekken in het centrum opvallende afvalbakken geplaatst, onder andere in de vorm van ‘afval’ baskets en een voetbaldoel.

Er wordt gestreden met 62 andere Nederlandse gemeenten om het “Schoonste Winkelgebied” van Nederland te worden. En of Hoogeveen daadwerkelijk het schoonste winkelgebied van 2016 is, wordt op 16 november bekendgemaakt.

schoonste Winkelgebied-met-middenstanders (5)-1
Kees Raven en Jan Steenbergen, plakken de eerste sticker op de ruit van het H-punt

Door Henk Boer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.