Hoogeveen – Zaterdagavond 19 maart jl. bracht het Hoogeveens Christelijk Mannenkoor in een goed bezette Hoofdstraat Kerk voor de vijfde keer haar Passiestonde ten gehore.
Dit concert in aanloop naar Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen, oftewel de gevangenneming, terechtstelling, de vernedering en veroordeling, het lijden met de kruising en de opstanding van Jezus Christus, werd met veel passie en emotie op een indrukwekkende wijze door de HCM-mannen gebracht.
Door Gerrit Benjamins
De eerste lustrum uitvoering van de PASSIESTONDE stond als een huis. Zowel het koor als de eigen solisten Adri van der Weyde, Ronny Koekoek en Nico Rousseau als ook de begeleiding door Roam Staal op cello en Gezinus Veldman op piano en niet te vergeten de instrumentale stukken die beide heren brachten waren van grote klasse.
De opening door cello en piano met de vertolking van ‘Jezus om uw lijden groot’ werd door het koor met het ‘Kyrië Eleison’ beantwoord. Het koor vervolgde met ‘Leer mij o Heer’, onder begeleiding van cello en piano. Tekst van C.F. Gellert, bewerkt door J. de Wit, op melodie van J. Crüger in een bewerking van Gezinus M. Veldman. De drie solisten gingen helemaal op in ‘Qui tollis peccata mundi’, (Gij die wegneemt de zonden der wereld) van Ch. Gounod, wat werd gevolgd door het koor met ‘Agnus Dei 2016’ in een bewerking van Gezinus M. Veldman.
Hoe zwaar lijden kan zijn en dan toch het oog verwachtingsvol gericht op de Heer onze God heeft Dietrich Bonnhoeffer prachtig verwoord in ‘Bei Dir ist das Licht’, in een arrangement van Gezinus M. Veldman, hetgeen even gevoelig door het koor werd gezongen. Noam Staal en Gezinus Veldman vertolkten instrumentaal zeer gepassioneerd het ‘Gethesemane’, afgesloten door het koor met ‘Blijf bij mij Heer’.
De gevangenneming, terechtstelling, veroordeling en kruisiging van Jezus Christus werd door het koor vertolkt met ‘van de liefde die vriendschap heet‘, (Christus aan het kruis) naar een tekst van Albert Verwey op muziek van Gezinus M. Veldman en ‘He never said a mumblin word’, een negro spiritual in een arrangement van Gezinus M. Veldman, en beide liederen begeleid op piano. Het ‘To those who seek’, (Aan hen die zoeken…) werd vol overgave gezongen door Adri van der Weyde en Ronny Koekoek. Dit werd gevolgd door het ‘Benedictus’ uit: The Armed Man, A Mass For Peace van Karl Jenkins in een arrangement van Gezinus M. Veldman.
Nico Rousseau begeleid door Noam Staal op cello bracht het ontroerende ‘In Manus Tuas Pater’, (Vader in Uw handen beveel ik mijn geest), dat vlekkeloos overging in een indrukwekkende stilte. Aansluitend het ‘Largo’ uit: Spiegel im Spiegel’ van Arvo Pärt, door cello en piano zeer indrukwekkend en perfect passend op de stilte….
Het koor bracht als een na laatste lied het ‘Laudate Dominum’, (Eer aan de Vader, de Zoon en de heilige Geest, zoals het was in het begin, nu en altijd, in de eeuwen der eeuwen, Amen), van W.A. Mozart in een bewerking van Gus Anton, ten gehore. Ook bij dit stuk, in vier verschillende zettingen, moesten de vier zangstemmen danig ‘aan de bak’ om het geheel te laten klinken zoals het is bedoeld.
Deze Passiestonde werd afgesloten met ‘Lift high the cross’, eerst ingetogen om vervolgens toe te werken naar de climax van de opstanding, waarbij ook het aanwezige publiek het refrein met ingetogen spanning, maar toch ook ten volle glorie meezong.
HCM mag weer terugzien op een indrukwekkend, gepassioneerd gebracht PASSIESTONDE concert.