HOOGEVEEN – ‘Op mijn vorige school ben ik erg gepest. Ik was anders dan de andere, anders dan de rest.’ Met deze zinnen begint een indrukwekkend gedicht van Fleur Bloemen. In 2012 maakte Fleur als vijftienjarig meisje een einde aan haar leven. Jarenlange pesterijen waren de reden voor dit drastische besluit. De Fleur Bloemen Stichting kwam afgelopen week langs op het RvEC om twee tekstborden met daarop Fleur haar gedicht te overhandigen. Leerlingen namen de borden in ontvangst.
Namens de stichting vertelt Caroline Saathof over Fleur en waarom de stichting haar gedicht wil delen met zo veel mogelijk jongeren. “Fleur schreef in 2010 een gedicht over wat pesten doet met iemand. Wij hopen dat dit bord preventief werkt, dat het openingen en ondersteuning biedt tot gesprek. Het onderwerp is pesten, maar ook het omzien naar elkaar.”
Plagen of pesten?
Samen met medeleerlingen Lena en Ninzi namen Anniek en Esmee de tekstborden in ontvangst. Anniek en Esmee waren onder de indruk van Fleur’s verhaal, want ze hebben zelf ervaring met pesten en gepest worden. “Ik word mijn hele leven al gepest”, zegt Esmee. “Gepest worden doet pijn en het maakt me regelmatig verdrietig. Het verschil tussen plagen en pesten is misschien niet voor iedereen duidelijk. Als ik voor de zoveelste keer aangaf dat ik het pestgedrag niet leuk vond, dan was dat nooit genoeg om het pesten te laten stoppen. Kortgeleden heb ik een goed gesprek gehad met mijn pesters en school. Nu gaat het eindelijk beter.”
Aandacht voor pesten én het voorkomen ervan
Afgelopen week was het de Week tegen Pesten. Bertha: “Op het RvEC schenken we dan natuurlijk aandacht aan pesten, maar pestgedrag én het voorkomen ervan moet iedere schooldag een aandachtspunt zijn. Pesten voorkomen is makkelijker gezegd dan gedaan. Met leerlingen willen we regelmatig in gesprek over pesten en wat er kan gebeuren als je doorgaat met pesten. Wat kunnen wij doen, zodat we allemaal fijn en veilig naar school toe gaan? Zelfgemaakte posters van leerlingen én het bord van Fleur kunnen helpen om daar de antwoorden op te vinden.”