HOOGEVEEN – Op uitnodiging van Astron hebben vier leerlingen en een docent van Wolfsbos in het Amsterdamse Science Park een bijzondere ontmoeting gehad met de beroemde Britse astrofysicus Jocelyn Bell Burnell, de ontdekker van de pulsar.

Nobelprijs voor Natuurkunde
Dat natuurkunde een geweldig mooi vak is, daar zijn Eline Bruins, Michel Romein, Luka Wemmenhove en Martina Zaheddi uit klas 5 vwo het helemaal over eens. Naast de reguliere lesstof, verdiepten ze zich in de natuurkundige Jocelyn Bell. Want hoe bijzonder is het om juist deze wetenschapper in het echt te ontmoeten en met haar te spreken over haar ontdekking. “Zéér indrukwekkend”, aldus de leerlingen. Bell werkte in 1967 voor de Cambridge Universiteit en ontdekte opmerkelijke signalen met een radiotelescoop. Toen Bell steeds meer soortgelijke signalen opspoorde, trok ze samen met haar begeleider Anthony Hewish de conclusie dat het signaal afkomstig was van een extreem snel ronddraaiende neutronenster, de samengepakte resten van een gedoofde ster. Als een vuurtoren slingert deze neutronenster met een vast interval licht, radiogolven en straling de ruimte in. Deze ontdekking opende een nieuwe wereld voor de astronomie. De pulsars boden een nieuwe manier om theorieën van Einstein te toetsen, droegen uiteindelijk bij aan de ontdekking van zwaartekrachtgolven én gaven nieuwe inzichten op het ontstaan van zware elementen. Anthony Hewish en Martin Ryle kregen voor deze ontdekking in 1974 de Nobelprijs voor Natuurkunde.

Vrouwen en wetenschap
Tijdens de lezing in Amsterdam beschreef Bell vol humor de omstandigheden waarin zij haar natuurkundige ontdekking heeft gedaan. Marc van der Zalm, docent natuurkunde bij Wolfsbos vertelt: “Bell ging uitgebreid in op de positie van vrouwen in het algemeen, maar met name binnen de wereld van de wetenschap in de jaren ’60. Uiteindelijk kreeg ze pas in 2018 erkenning voor haar rol in de ontdekking van de pulsars. Zo ontving ze onder andere de Breakthrough Prize ter waarde van maar liefst drie miljoen Amerikaanse dollar. Met dat geld heeft ze een studiefonds opgericht voor kansarme studenten, met name bedoeld voor meiden. Ze vindt het belangrijk om juist deze groep te stimuleren om een wetenschappelijke studie te volgen en daarmee de balans tussen mannen en vrouwen te verbeteren”.

Nooit opgeven
Na afloop hebben de leerlingen met Bell gesproken. Bell gaf aan dat ze het geweldig vond dat de leerlingen helemaal naar Amsterdam zijn gekomen om haar verhaal te horen. “Hopelijk heb ik jullie kunnen inspireren om natuurkunde nog levendiger en interessanter te maken”, aldus Bell. Leerling Martina had een vraag voor mevrouw Bell: “Hoe kunt u de motivatie opbrengen om ondanks alle tegenwerking/-slagen zich toch te blijven inzetten voor de wetenschap?”. Het antwoord van Bell luidde kort maar krachtig: “Nooit opgeven meid! Als je iets wilt bereiken of iets wilt veranderen, ga er dan voor”.

hier meer informatie info wikipedia

Geef een reactie