Jongeren bewustmaken van risicogedrag
Hoogeveen – Zo’n 150 studenten van de mbo-opleidingen Autotechniek, Bedrijfsautotechniek en Transport & Logistiek van de locatie KARgo! van het Alfa-college in Hoogeveen gaan maandag 22 juni a.s. met elkaar in debat over verkeersveiligheid. Het is de afsluiting van de campagne Traffic Matters, een initiatief van verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert en Trials verkeerstrainingen. Het risico op een ongeval is voor jongeren van 12 tot 18 jaar ongeveer drie keer zo groot als voor de gemiddelde verkeersdeelnemer. Het Alfa-college wil met dit project de jongeren bewuster maken van dit risico.
Waar de studenten normaal gesproken sleutelen aan auto’s en vrachtwagens, komen de studenten maandag bij elkaar voor het project Kruispunt. De werkplaats/garage wordt omgetoverd tot een kruispunt met verkeersborden, fietspaden en verkeerslichten, waar de studenten met elkaar in debat gaan over verschillende thema’s gericht op verkeersveiligheid. Een Kruispuntsessie bestaat uit vier debatrondes over verschillende stellingen, met een debatleider van TeamAlert. Elke stelling wordt geïntroduceerd met een filmpje. Tijdens de discussies werkt TeamAlert aan de sociale norm binnen de groep en denken de jongeren na over hun eigen risicogedrag in het verkeer. Een jury kiest de beste debater.
Risicogroep
In de groep 16- tot 24-jarigen bevinden zich veel jonge en beginnende bestuurders, zij zijn vaak nog onervaren en weten nog niet hoe zij op een veilige manier aan het verkeer kunnen deelnemen. Jongeren zijn daarmee een belangrijke risicogroep. Het Alfa-college, Veilig Bereikbaar Drenthe (VVBD) en TeamAlert vinden dat jongeren zich meer bewust moeten zijn van de risico’s in het verkeer. Zij willen beginnende bestuurders handvatten bieden voor veiliger gedrag in het verkeer. Bij het Alfa-college in Hoogeveen werden de afgelopen weken al verschillende activiteiten gehouden, waaronder een debat, een rijtraining en een verkeersbattle, waarbij de studenten aan de slag gingen met gevaarlijk gedrag in het verkeer. Ze bedachten en presenteerden een campagne om vrienden of klasgenoten aan te spreken op dat gedrag.