Onderwijs

Studenten ‘Alfa-college Duurzaam’ ontwerpen vingerbescherming voor de zorg Spelen met digitale Lego leidt tot aanvraag octrooi

Hoogeveen – Waar Lego op de computer al niet toe kan leiden. Studenten Engineering met als uitstroomrichting Werktuigbouwkunde van het Alfa-college in Hoogeveen kregen een stoomcursus in dit geavanceerde tekenprogramma.Ivan Veldkamp legt uit De opgedane vaardigheden hebben zij toegepast bij een bedrijfsproject vanuit Alfa-college Duurzaam: bedenk een oplossing voor verzorgers in zorginstellingen die helpen bij het tandenpoetsen van meervoudig gehandicapte cliënten. Dit is goed gelukt; ingenieursbureau Feniks Engineering vraagt octrooi aan.

Student Ivan Veldkamp uit Hoogeveen speelt graag met Lego. Op de computer welteverstaan. Met een geavanceerd tekenprogramma maakt hij de blokjes en bouwt daarmee vervolgens bijvoorbeeld een Formule 1 racewagen. In een licht lokaal in de techniekvleugel van het Alfa-college in Hoogeveen laat hij het zien: door met zijn muis te bewegen kan hij zijn van Lego gebouwde bolide van alle kanten laten zien.
De liefhebberij van Ivan Veldkamp zorgde recent voor een ingreep in het curriculum: zijn vaardigheid met dit tekenprogramma gaf zijn ontwerp-skills zoveel vleugels, dat opleidingsmanager Klaas Berends de studenten (én docenten) een stoomcursus liet volgen. Het kwam de jongens enorm van pas bij een bijzondere opdracht die ze voor en met het Assense ingenieursbureau Feniks Engineering uitvoeren.

Op zoek naar slimme tandenborstel
Barend Kortleven en Anna Widijowati van Feniks hadden vanuit een zorginstelling het verzoek gekregen om een oplossing te bedenken voor de problemen die verzorgers ondervinden bij het poetsen van tanden van zwaar, meervoudig gehandicapte cliënten. De cliënten ervaren het tandenpoetsen vaak als buitengewoon akelig. Ze worden er bang en soms agressief van. Vaak worden zorgverleners bij het poetsen in de vinger gebeten waarmee ze de mond openhouden. Daardoor durven verzorgers vaak amper te poetsen. Ontstekingen in de mond zijn geregeld een naar gevolg. Het was tijd voor een slimme tandenborstel. Kortleven en Widijowati legden hun vraag neer bij Alfa-college Duurzaam, het project- en adviesbureau van de school. Externe opdrachtgevers uit de regio kunnen er voor technische vraagstukken terecht.

De vier studenten die met een ontwerp en een oplossing moesten komen, onder wie Ivan en zijn studiegenoot Jonno Vesters, fronsten aanvankelijk wel even de wenkbrauwen. “We werken meestal met metaal”, zegt Jonno. “En met grote dingen.” Ivan vult aan: “Dit was klein. En met kunststof…”. Hij kijkt er een beetje vies bij. Toch lieten de studenten zich niet uit het veld slaan en gingen aan de slag. Uitdaging: hoe zorg je er voor dat de medewerkers in de zorginstelling de tanden van de cliënten goed kunnen poetsen? Kortleven, Widijowati en de studenten kwamen tot de conclusie dat met name de angst om in de vinger gebeten te worden een goede mondverzorging in de weg stond. De oplossing? Een bescherming om de vinger waarmee de mond van de cliënten wordt opengehouden.
Eens in de week kwamen Widijowati en Kortleven over de vloer om de voortgang van het project te bespreken. Kortleven: “Studenten hebben een compleet ander referentiekader dan wij. Ze zijn met andere dingen bezig en komen daardoor met oplossingen waar we zelf niet zo snel aan gedacht zouden hebben.”

Van fantasie naar octrooi
Zo kwam Ivan uiteindelijk met een oplossing nadat hij naar Game of Thrones had gekeken. Hij tovert het ontwerpt tevoorschijn op het scherm van zijn computer. “Het lijkt op een ridderhandschoen”, zegt hij. Inderdaad wordt een vinger zichtbaar met drie ‘kootjes’ die met de vingerkoten mee kunnen bewegen. “We zijn op het idee van de scharniertjes gekomen dankzij de digitale Lego”, grijnst hij.

Opleidingsmanager Klaas Berends is enthousiast over de samenwerking met het bedrijfsleven. Geregeld leggen Feniks en andere bedrijven vragen neer bij Alfa-college Duurzaam. “Het vraagt van studenten een andere houding: ze moeten samenwerken, communiceren en presenteren. De aanpak is projectmatig: de studenten werken tien weken aan een product. Er wordt echt wat van ze verwacht, waardoor ze zich eigenaar gaan voelen van het project.”

Het project is geen vrijblijvend studieproject. Het is om ‘het echie’. Er is subsidie door SNN beschikbaar gesteld. “We zijn nu bezig met het octrooi”, zegt Kortleven. “Er is nog het probleem dat dit ontwerp uit drie delen bestaat. Dat maakt het in de productie wellicht wat te duur. Daar moeten we nog naar kijken.” Maar de kans is best groot dat er binnen afzienbare tijd in zorginstellingen wordt gewerkt met de vingerbescherming die mede door de studenten van het Alfa-college is ontwikkeld.

Geef een reactie