Onderwijs

Studenten Pedagogisch werk enthousiast over nieuw leertraject

Stichting Peuterspeelzalen Hoogeveen en Alfa-college bundelen krachten in onderwijs

Hoogeveen – Met de overhandiging van tassen vol “theorie” en “praktijk” die directeur Marian Kleve van Stichting Peuterspeelzalen Hoogeveen (SPSH) en opleidingsmanager Chris Hengeveld van het Alfa-college aan elkaar overhandigden, is de samenwerking tussen beide partijen officieel bevestigd.

het-overhandigen-van-tassen-praktijk-en-theorie Tien studenten van de opleiding Pedagogisch werk zijn begonnen aan een nieuw leertraject. De studenten lopen stage bij SPSH en krijgen extra lessen van docenten van het Alfa-college en specialisten Jonge Kind van SPSH. Wanneer de opleiding goed wordt afgerond ontvangen zij bij het mbo-diploma een extra certificaat Peuterspeelzalen. Voor dit leertraject is gekozen omdat het beroepenveld belang heeft bij specifieker én breder opgeleide medewerkers in de peuterspeelzaal, die steeds meer de functie als voorschool heeft

Derdejaars studenten Melissa Wamba en Iris Guichelaar zijn enthousiast. Al voor de zomervakantie solliciteerden ze op één van de tien beschikbare stageplaatsen. Melissa: “Tijdens de extra lessen krijgen we onder andere kennis over de methodes die binnen de peuterspeelzalen gebruikt worden, zoals Uk en Puk. Na eerdere stages ben ik nu echt toe aan verdieping.” Iris is het daar mee eens en vult ze aan: “Ik heb voor de specialisatie Peuterspeelzalen gekozen omdat ik graag met jonge kinderen werk. Het certificaat Peuterspeelzalen wat ik nu kan behalen staat natuurlijk heel goed op mijn CV.”

Bewuste keuze Vanuit het Alfa-college zijn docenten Margot Nederveen en Andries Middelbos verzorgen wekelijks een aantal lessen in de Brede School De ZuiderBreedte, waar één van de 17 peuterspeelzalen van de SPSH is gehuisvest. Margot: “Buiten de schoolmuren lesgeven is nieuw voor ons, maar we zien hier absoluut de meerwaarde van in. De studenten blijven in de praktijkomgeving, hebben contact met de medestudenten en nemen hun ervaringen direct mee de les in. We kunnen daardoor sneller op hun vragen inspelen. Dat geldt ook voor de lessen van de specialisten van de SPSH.”

Viola Kruithof, met Monique Hoeksema specialist Jonge Kind bij SPSH beaamt dat: “Studenten kiezen heel bewust voor het peuterspeelzaalwerk. De benadering van peuters is heel anders dan die van kinderen in het KDV of BSO. Wij kunnen de studenten met onze expertise dan ook goed begeleiden. We gaan meer de diepte in, waardoor de studenten breder en gerichter geschoold worden, wat hun een uitstekende positie op de arbeidsmarkt geeft.”

Van traditioneel leren naar maatwerk Opleidingsmanager Chris Hengeveld van het Alfa-college is blij het nieuwe leertraject: “Het traditionele leren in de schoolbanken en de stage zijn nu nog meer dan voorheen met elkaar verweven. De studenten leren de basisvaardigheden op school en gaan op het moment dat de student de vaardigheden aantoonbaar beheerst de opleiding voortzetten in de praktijk. De medewerkers van de SPSH en onze docenten zien de student functioneren en kunnen maatwerk bieden in lesstof.”

Directeur Marian Kleve van SPSH vult aan: “Wij zijn altijd op zoek naar goed geschoold personeel. Op deze manier kunnen wij daar als SPSH zelf een bijdrage aan leveren. Daarbij komt dat studenten het prettig vinden om direct in de praktijk te leren. Het is goed dat we theorie en praktijk zo dicht bij elkaar hebben gebracht. Ik ben blij dat we van start gaan.”

De studenten die aan dit nieuwe leertraject zijn begonnen zitten in het tweede of derde jaar van de opleiding Pedagogisch medewerkerker kinderopvang (niv 3) of gespecialiseerd pedagogisch medewerker (niv 4). Zij hebben in het tweede jaar gekozen voor de richting Peuterspeelzalen. Wanneer de opleiding goed wordt afgerond ontvangen zij bij het mbo-diploma een extra certificaat Peuterspeelzalen. de-studenten-iris-guichelaar-en-melissa-wamba

Geef een reactie