🔊 Voorlezen ELIM – December 1941, Japan begint aan zijn bloedige opmars door Zuidoost-Azië. Na hevige gevechten bemachtigen de Japanners uiteindelijk Singapore en verslaan de Engelsen. Op zoek naar een bevoorradingsroute tussen Birma (Myanmar) en Siam (Thailand) werd er in 1942 een spoorlijn van 400 kilometer aangelegd tussen deze twee landen: de Birma-spoorlijn – ook wel bekend als de dodenspoorlijn. Niet alleen de bevoorrading, maar ook de verbinding met India speelde een belangrijke rol in de aanleg van de spoorlijn. De Japanners besloten krijgsgevangen en burgers te gebruiken voor de bouw van dit enorme project. 60.000 Britten, Australiërs en Nederlanders werden gebruikt als slaven. Deze krijgsgevangen, werden dag in dag uit tot het uiterste gedreven om de bouw van de spoorlijn te bespoedigen. De werkomstandigheden waren miserabel. Door ziekte, ondervoeding, uitputting en mishandeling heeft de Birma-spoorlijn het leven gekost aan meer dan 15.000 krijgsgevangen en 100.000 burgers In het laatste kwartaal van 1943 was de bouw van de spoorlijn af. Het was gerealiseerd in een “moordend” tempo. Een van de werkers aan deze dodenspoorlijn was de vader van de inmiddels 90 jarige Toos woon achtend in Elim. In de wekelijkse videorubriek van “Met Koopman op pad” was vorige week deel 1 van dit tweeluik. Deel twee is het spannendste gedeelte van deze serie. Roelof Koopman weet Toos al pratend door deze periode van haar leven te loodsen. Heeft u deel 1 nog niet gezien, kijk dan via www.koopmanoppad.nl of www.dehoogevener.nl naar eerdere afleveringen. Meld u aan voor de nieuwsbrief * Bericht navigatie Toos over het leven van een tiener in een Jappenkamp (1) Woorden schieten te kort! (4)